بیان نقش و تاثیر رسانه ها در برنامه جوانی جمعیت از زبان عضو کمیته رسانه قرارگاه جمعیت
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه گفت: در راستای اجرای برنامه ابلاغی جوانی جمعیت و پس از تشکیل قرار گاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمیته های مختلفی به منظور برنامه ریزی در این زمینه تشکیل گردید. یکی از این کمیته ها، کمیته رسانه است که تاکنون جلسات منظمی با حضور متخصصین مختلف و صاحبان رسانه تشکیل شده و تلاش می شود بتوان با توجه به اهمیت نقش رسانه و سیاست گذاری لازم در این زمینه به پیشبرد اهداف برنامه جوانی جمعیت در استان کمک کرد.
دکتر فیروزه مصطفوی رئیس دانشکده بهداشت همزمان با آغاز هفته ملی جمعیت و اولین روز این هفته با عنوان "رسانه و جوانی جمعیت" در گفتگو با خبرنگار وبدا اظهار داشت: فرهنگ سازی مهمترین کاری است که یک رسانه باید انجام دهد و در ارتباط با برنامه جوانی جمعیت لازم است ارزش ها، هنجارها و رفتارهایی که در ارتباط با ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری در جامعه وجود دارد را همسو با اهداف برنامه جوانی جمعیت تغییر دهد.
وی با تاکید بر لزوم تغییر دیدگاه توده جامعه نسبت به موضوع تشکیل خانواده و فرزند آوری افزود: اگر چه رسالت رسانه فرهنگ سازی و اصلاح الگوها و سبک زندگی و تغییر در رفتار مردم در این زمینه است اما این تغییرات صرفا با اقداماتی که از طریق رسانه ملی باید انجام شود قابل دستیابی نیست چرا که سایر عواملی که در ایجاد و شکل گیری این دیدگاهها و رفتارها در جامعه نقش دارند باید در کنار رسانه اقدامات و وظایف خود را بخوبی انجام دهند.
-رسانه باید نگاه جوانان به مسئله ازدواج را تغییر دهد
رئیس دانشکده بهداشت و عضو کمیته رسانه قرار گاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: به عنوان مثال این انتظاری که رسانه باید نگاه جوانان به مسئله ازدواج را تغییر بدهد در حالی است که در این تغییر نگاه قشر جوان و کاهش آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج در جامعه عوامل متعددی مثل تغییر شرایط اجتماعی اقتصادی، تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی، تغییر الگوها و سبک زندگی براساس این تغییرات و..... نقش دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و مناسب با آنها مداخلات لازم نیز برنامه ریزی و اجرا شود که قطعا این مداخلات به تنهایی از عهده رسانه بر نمی آید.
دکتر مصطفوی ادامه داد: کلیه اقدامات و مداخلاتی که در راستای دستیابی به اهداف برنامه جوانی جمعیت از طریق سازمانها و ارگان های مختلف صورت می گیرد لازم است هماهنگ، همسو و همزمان باشد و رسانه ملی زمانی در این زمینه موفق خواهد بود که مداخلاتش همزمان با اقدامات حوزه اجتماعی اقتصادی و سایر بخش هایی باشد که در برنامه جوانی جمعیت تعریف شده است.
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه افزود: قطعا در هر زمان سیاست گذاران براساس وضعیت موجود کشور تصمیم گیری لازم را انجام می دهند و برنامه کنترل جمعیت در زمان خود با توجه به وضعیت رشد جمعیت کشور یک تصمیم درست بوده است .
وی در خصوص انجام رسالت رسانه ملی بطور اختصاصی و نخستین گام و حرکت در راستای اهداف برنامه جوانی جمعیت اینگونه بیان کرد که باید از مردم شروع کرد تا به مردم رسید و تصمیم گیری در ارتباط با فرزندآوری و ازدواج به صورت ابلاغی و دستوری اتفاق نخواهد افتاد و نمی توان با برنامه های ضربتی و قانونی صرف خانواده ها را اقناع کرد.
دکتر مصطفوی خاطرنشان کرد: رسانه برای تشویق مردم به امر ازدواج و فرزندآوری باید به سراغ گروه های مختلف مردم برود، برنامه های اختصاصی برای گروههای مختلف جامعه مثل افرادی که ازدواج نکردند یا به تک فرزندی اکتفا کردند یا در شرف ازدواج هستند رفته و با آنها به گفتگو بنشیند و به خواسته ها و دیدگاههای آنها در برنامه سازی توجه کند . برنامه های رسانه ملی مختص مدیران و تصمیم گیران نیز لازم است بر اساس شرایط و میزان پیشرفت در برنامه و خلاهایی که وجود دارد ، تنظیم شود.
وی ادامه داد: اگر ما برش عمودی در جامعه بزنیم و نسل های مختلفی را که در یک مقطع زمانی با آنها مواجه هستیم را مورد توجه قرار دهیم خواهیم دید که در مورد دستیابی به هدف برنامه جوانی جمعیت با دو نسل آخری مواجه هستیم که باید در تولید برنامه و محتوا بسیار مورد توجه قرار گیرند، نسلی که قطعا از نظر دیدگاهها و خواسته هایشان با نسل های قبلی متفاوت هستند و اگر در برنامه سازی و تولید محتوای رسانه به آنها توجه نشود، رسانه در انجام رسالتش در برنامه جوانی جمعیت موفق نخواهد بود.
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در برنامه جوانی جمعیت اعلام شده که 10 درصد از محتواهای رسانه باید به این امر اختصاص یابد و رسانهها تاکنون به این امر به شکل های مختلف پرداخته اند ولی گرچه دقیقا تحقیق اختصاصی در این زمینه انجام نشده ولی با یک نگاه کلی می توان گفت که لازم است ارتباط برنامه ریزان و متولیان رسانه با حوزه های مختلف تخصصی در دانشگاهها و جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از نظر من رسانه ها در حوزه برنامه جوانی جمعیت تاکنون به درستی مخاطب شناسی نکرده و مطابق با دیدگاهها و خواسته های نسل مورد هدف تولید محتوا ی کافی نداشته اند و این در حالی است که از روش های کلیشه ای نمیتوان برای متقاعد کردن نسل کنونی استفاده کرد.