دوشنبه 29 08 1396

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 29 آبان 1396

feed-image خبر خوان
web1.jpg

احترام و حفظ کرامت بیماران سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد 

بر همه ما لازم است با همدلی و همراهی، تمام دانش و تجربه خویش را برای اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت به کار گیریم…

کاهش مصرف مواد قندی وشیرین

 برنامه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت برای کاهش مصرف مواد قندی وشیرین

اهمیت موضوع:

-     قند و شکر یکی از منابع اصلی تامین کالری بخصوص به صورت فروکتوز موجود در نوشابه ها و غذاهای فرآوری شده است. براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت کمتر از 10% انرژی روزانه باید از قند های ساده تامین شود و در حال حاضر به علت شیوع روز افزون بیماری دیابت ، اضافه وزن و چاقی به تامین کمتر از 5% انرژی روزانه از قند های ساده تاکید دارد که بطور متوسط برای یک فرد سالم 25 گرم ( در حدود 6 قاشق چایخوری شکر در روز ) است. پیامد های مصرف زیاد قند و شکر و بطور کلی مواد قندی و شیرین عبارتند از:

-     چاقی : مصرف یک قوطی نوشابه در روز منجر به 15 پوند اضافه وزن در سال می شود یعنی حدود 7کیلوگرم در سال. سرطان پانکراس  ، بیماری های کلیوی ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی بخصوص در زنان  ، نقرس ،  اختلال حواس و آلزایمر از دیگر عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین ( قند وشکر ) است .

وضعیت در جهان :

-     در سال 2008 در جمعیت زیر 70 سال ، موارد مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی عروقی 39% بوده است.سرطان مسئول 27% موارد مرگ ومیر ، بیماری های تنفسی و گوارشی و سایر بیماری های غیرواگیر مسئول 30 % مرگ ومیر ها و  دیابت مسئول 4% موارد مرگ ومیر بوده است.

-     شیوع جهانی دیابت در افراد 25 سال و بالاتر 10% گزارش شده است

-     در منطقه مدیترانه شرقی و امریکا بالاترین میزان شیوع دیابت (11% برای هر دو جنس ) وجوددارد.

-     تعداد مبتلایان به دیابت از 153 میلیون نفر درسال 1980 به 347 میلیون نفر در سال 2008 افزایش یافته است.

-     هرسال 8/2 میلیون نفر در اثر اضافه وزن وچاقی می میرند. 3/2 % از DALYs در جهان به علت اضافه وزن و چاقی است و مصرف  زیاد مواد قندی یکی از عوامل مهم  اضافه وزن وچاقی است.

-      در جهان 35% افراد بالای 20 سال دچار اضافه وزن بوده اند ( BMI 25 و بالاتر). شیوع چاقی نیز تقریبا 2 برابر شده است (BMI 30 وبالاتر).

-     در منطقه مدیترانه شرقی بیش از  50 % زنان دچار اضافه وزن  هستند.

-     درجهان 40 میلیون کودک در سنین قبل از مدرسه دچار اضافه وزن هستند ( 6%) .

 وضعیت درایران :

-     شیوع دیابت در کشور  در حدود 10 % گزارش شده است.

-     49% زنان و 39% مردان 15 تا 64 ساله در کشور دچار اضافه وزن وچاقی هستند.

-     مصرف قند و شکر روزانه 66 گرم است . در حالی که براساس سبد مطلوب غذایی  مصرف روزانه قند وشکر حداکثر 40 گرم توصیه شده است

-     .براساس مطالعه آگاهی و عملکرد تغذیه ای خانوار های کشور:

-     82% مردم روزانه از قند وشکر استفاده می کنند.

-     15% مردم از نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی که دارای قند افزوده هستند استفاده می کنند.

-     21% مردم بعنوان میان وعده از کیک و بیسکویت استفاده می کنند

-     10% مردم روزانه شکلات و شیرینی می خورند.

-     بازنگری استاندارد های غذایی و کاهش میزان قند افزوده در محصولات غذایی از جمله نوشابه های گازدار ، آب میوه های صنعتی ، شیر های طعم دار و سایر فرآورده هایی که دارای قند افزوده هستند ، اجرای برنامه های بسیج گونه اموزشی  در سطح جامعه ، مدارس و مهد کودک ها از جمله اقدامات مهمی است که دفتر بهبود تغذیه جامعه در دست اجرا دارد.

 توصیه ایی برای کاهش مصرف مواد قندی وشیرین:

-     مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل برسانید .

-     از آب میوه هایی استفاده کنید که قند افزوده ندارند. به این منظور برچسب محصول را بخوانید.

-     بجای شیر های طعم دار ، شیرکاکائو و شیر شکلات که حاوی مقادیر زیادی قند است از شیر های ساده استفاده کنید.

-     در صورتی که تمایل به مصرف شیر کاکائو دارید می توانید در منزل با افزودن یک قاشق مرباخوری کاکائو و مقدار کمی شکر شیر کاکائو تهیه کنید بطوری که کم شیرین باشد.

-     مصرف شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید.

-     بجای شیرینی ها و کیک هایی که مملو از خامه ، شکلات ، ژله و مواد قندی است از شیرینی های ساده و به مقدار خیلی کم استفاده کنید.

-     بجای مصرف کمپوت از میوه تازه استفاده کنید و در صورت تمایل به مصرف کمپوت از انواع کم قند و کم شیرین استفاده کنید.

-     بهترین نوشیدنی آب ساده است. بجای شریت  ، نوشابه و آب میوه های صنعتی آب مصرف کنید.

-     مصرف شکلات ، آب نبات ، پاستیل که دارای مقدار زیادی قندی است را کاهش دهید.

-     در صورت تمایل به  مصرف دسر ، انواعی کم شیرین و کم چرب است را انتخاب کنید.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد