دوشنبه 29 07 1398

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 29 مهر 1398

feed-image خبر خوان
web2.jpg

احترام و حفظ کرامت بیماران سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد 

بر همه ما لازم است با همدلی و همراهی، تمام دانش و تجربه خویش را برای اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت به کار گیریم…

متخصص تغذیه گفت:

  حذف وعده صبحانه ،عاملي براي كاهش قدرت يادگيري دانش‌آموزان

مصرف بيش از حد خوراكي‌هاي حاوي كافئين مانند چاي غليظ، قهوه، قهوه فوري، شكلات‌هاي كاكائویي و نوشابه‌هاي كولادار مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در قدرت تمركز دانش‌آموزان شود.

براساس گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دكتر محمدحسن انتظاري، متخصص تغذيه و مديرگروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان مطلب فوق گفت: افرادي كه به مصرف بيش از اندازه خوراكي‌هاي حاوي كافئين عادت مي‌كنند، حركات فيزيكي ناخواسته‌اي دارند و تحرك و گاهي هم پرخاشگري‌شان افزايش پيدا مي‌كند.

دكتر انتظاري افزود: اگر دانش‌آموزان اين خوراكي‌ها را زياد مصرف كنند، حواس آنها از روي درس به بحث افزايش تحرك در كلاس، حرف‌زدن با هم‌كلاسي‌ها يا حتي تكان دادن بيش از حد پاها و پرت شدن حواس بچه‌ها از درس و مدرسه معطوف مي‌شود.

وي با تأكيد بر اين كه نمي‌توان گفت مصرف خوراكي‌هاي حاوي كافئين مي‌تواند مستقيم باعث ايجاد اختلال‌هاي ذهني يا كاهش قدرت يادگيري دانش‌آموزان شود گفت: مي‌توانيم بگوييم اين خوراكي‌ها با افزايش تحريك‌پذيري بچه‌ها، تمركزشان را هنگام درس كم مي‌كند و از اين طريق، اختلالي در قدرت يادگيري آنها به وجود مي‌آورند.

اين متخصص تغذيه با بيان اين كه بعضي دانش‌آموزان و دانشجويان شب امتحان نوشيدن خوراكي‌هاي حاوي كافئين را براي بيدار ماندن بيشتر مصرف مي‌كنند، گفت: كافئين مي‌تواند با افزايش تحريك‌پذيري، فرد را براي مدت زمان بيشتري هوشيار و بيدار نگه دارد. اما اين تحريك‌پذيري مي‌تواند در دانش‌آموزان كم سن و سال، خود را به شكل حواس‌پرتي، كاهش تمركز و قدرت يادگيري ناشي از آن نشان دهد.

دكتر انتظاري افزود: شكلات‌هايي كه حاوي گياه كاكائو باشد مانند نوشابه‌هاي كولادار، كافئين دارند و مي‌توانند مانند چاي و قهوه باعث تحريك‌پذيري و كاهش قدرت تمركز شوند. به همين دليل معمولاً شكلات‌ها جزو فهرست مواد ممنوعه براي بچه‌هاي بيش‌فعالي هستند كه تحريك‌پذيري بالايي دارند.

وي با ذكر اين قانون كلي كه كمبودهاي تغذيه‌اي در سطوح مختلف مي‌توانند درجات متفاوتي از كاهش قدرت يادگيري را به دنبال داشته باشند، افزود: يكي از مهم‌ترين كمبودهاي تغذيه‌اي كه دانش‌آموزان نوجوان، مخصوصاً دختر خانم‌ها دچارش مي‌شوند و باعث كاهش قدرت تمركز و يادگيري آنها مي‌شود، كمبود آهن است.

دكتر انتظاري با بيان اين كه كمبود آهن با كاهش اكسيژن‌رساني و خونرساني به مغز همراه است و به طور خودكار تمركز و حافظه كوتاه مدت را كاهش مي‌دهد، گفت: دانش‌آموزاني كه با كمبود آهن مواجه هستند ممكن است حتي درس‌هاي ساعت قبل خود را هم به خوبي به ياد نياورند و به اين ترتيب، قدرت يادگيري‌شان تحت تأثير قرار بگيرد.

دكتر انتظاري تأكيد كرد: كمبود طولاني‌مدت روي و پروتئين هم مي‌تواند كاهش قدرت يادگيري را در پي داشته باشد.

وي همچنين برخي عادات تغذيه‌اي نادرست را هم عاملي براي كاهش قدرت يادگيري دانش‌آموزان دانست و گفت: يكي از بدترين عادت‌هاي غذايي موثر در كاهش قدرت يادگيري، حذف وعده صبحانه از رژيم غذايي است.

دكتر انتظاري افزود: افرادي كه صبحانه نمي‌خورند، فاصله زيادي بين وعده شام تا ناهار فرداي خود مي‌اندازند كه اين فاصله طولاني هم مي‌تواند مستقيم باعث افت قند خون و كاهش تمركز و قدرت يادگيري شود.

وي با تأكيد بر اين كه حتماً بچه‌ها را بعد از خوردن صبحانه راهي مدرسه كنيد گفت: اين صبحانه مي‌تواند شامل چند لقمه كوچك نان و پنير و گردو، به همراه چاي گرم، شير و خرما، نان و مربا يا مقداري سيب‌زميني و تخم مرغ باشد و يا آب‌ميوه‌هاي تازه و طبيعي هم براي وعده صبحانه بسيار اشتهاآور و مغذي هستند.

دكتر انتظاري با توصيه به اين كه خوراكي‌هاي حاوي قندهاي طبيعي و سرشار از آنتي‌اكسيدان كه كمترين حد تحريك‌پذيري را براي بچه‌ها ايجاد مي‌كنند، بايد به عنوان ميان وعده در كيف مدرسه آنها قرار بگيرند، گفت: مصرف 3-1- عدد ميوه فصل براي بچه‌هايي كه تا ظهر به مدرسه مي‌روند مفيد است اما بچه‌هايي كه تا عصر در مدرسه هستند بايد براي پيشگيري از افت قند خون ، حداقل يكي دو كف دست نان همراه كمي پنير و گردو، كوكو، حلوا ارده يا تخم‌مرغ با خود همراه داشته باشند تا نزديك ظهر آن را بخورند و اختلالي در يادگيري‌شان ايجاد نشود.

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد