پنج شنبه 02 08 1398

آخرین بروز رسانی : پنج شنبه, 02 آبان 1398

feed-image خبر خوان
web3.jpg

احترام و حفظ کرامت بیماران سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد 

بر همه ما لازم است با همدلی و همراهی، تمام دانش و تجربه خویش را برای اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت به کار گیریم…

اختلالات خواب

 

اختلالات خواب گروهي از سندرم ها است كه با علائمي چون اختلال در مقدار خواب

كيفيت يا مدت خواب،‌ و يا رفتارهاي فيزيولو‍ژيكي كه با خواب در ارتباط است مشخص مي شود. هفتاد نوع اختلال خواب وجود دارد. اختلال خواب باعث اختلالات شديد روحي مي شود و در روابط اجتماعي،‌حرفه اي و عملكردي بيمار تاثير مي گذارد.

خواب يك رفتار اوليه براي انسان محسوب مي شود،‌اما دانشمندان تاكنون نتوانسته اند تمام اثرات  آن را بر سلامت فرد شناسايي كنند. در طي سي سال اخير محققين در مورد انواع خواب،‌الگوهاي خواب و رابطه آن با تنفس،‌ضربان قلب،‌امواج مغزي و ساير عملكردهاي بدني به اطلاعات جالبي دست يافته اند.

 

خواب انسان 5 مرحله دارد كه در 4 مرحله نخست،‌حركات غير سريع چشم همراه با موج مغز با الگوي واحد وجود دارد و تغييرات فيزيكي ايجاد مي شود. در مرحله پنجم فرد خواب مي بينيد و در اين مرحله حركات چشم سريع است.

اختلالات خواب بر اساس علت آنها دسته بندي مي شوند. اختلالات اوليه خواب از ساير اختلالات خوابي كه علت آنها اختلالات ذهني ،‌مصرف دارو،‌سوء مصرف مواد و يا وضعيت نيست،‌تشخيص داده مي شود.

علل اختلالات خواب شامل سوء مصرف مواد و يا ساير اختلالات ذهني و جسمي،‌افسردگي،‌اضطراب،‌ اختلالات رواني،‌بيماري هاي عصبي مزمن ،‌پاركينسون،‌هانگتينگتون،‌انسفاليت ويروسي،‌بيماري مغزي،‌هايپوتيروئيديسم و هيپوتيروئيديسم مي باشد. از سوي ديگر مصرف بي رويه داروها،‌الكل و كافئين در الگوي خواب تداخل ايجاد مي كند. داروهايي چون آنتي هيستامين ها،‌كورتيكواستروئيد ها ،‌ داروهاي ضد آسم و داروهايي كه سيستم عصبي مركزي را تحت تاثير قرار مي دهند،‌منجر به بروز اختلالات خواب مي شوند. در بعضي موارد با تغيير فصول به خصوص در فصول پاييز و زمستان،‌اختلالات خواب شيوع مي يابد.

اختلالاتي چون راه رفتن در خواب،‌ كابوس در شب و يا سندروم آپنه در خواب ( مكثهاي 10 تا 60 ثانيه اي در بين خرخرهاي فرد كه در واقع نشانگر قطع تنفس است.) در بچه ها مشاهده مي شود.

علائمي چون بي خوابي و خواب آلودگي در طول روز،‌عدم توانايي در به خواب رفتن‌، بيدار شدن در طول شب و عدم توانايي در به خواب رفتن مجدد پس از اين بيدار شدن ها در اين بيماران مشاهده مي شود. درمان اين اختلالات به علل ايجاد كننده آن ها بستگي دارد. به عنوان مثال اگر افسردگي منجر به اختلالات خواب شود،‌داروهاي ضد افسردگي اين اختلال را نيز برطرف مي كند.

در صورت ابتلا به اين اختلالات حتما به پزشك مراجعه نماييد. روان درماني براي بيماراني كه علاوه بر اختلالات خواب به ساير اختلالات رواني نيز مبتلا هستند پيشنهاد مي شود.

 

"بهداشت خواب " يا آموزش خواب، متدهايي را براي افزايش خواب به بيماران آموزش مي دهد كه شامل موارد ذيل است :

1         تا زماني كه كاملا خواب آلود نشده ايد به تخت خواب نرويد.

2         از كار،‌مطالعه و تماشاي تلويزيون در اتاق خواب خودداري كنيد.

3         هر صبح در ساعت مشخص از خواب بيدار شويد.

4         از مصرف سيگار و مايعات حاوي كافئين خودداري كنيد.

5         تمرينات بدني و نرمش را هر روز در صبح زود انجام دهيد. زيرا با خستگي فيزيكي و جسمي، شروع خواب خوبي خواهيد داشت.

6         مصرف مايعات را پس از شام كم نماييد.

7         روش هاي آرام سازي و تفكر را بياموزيد.

8         قبل از خواب به موسيقي هاي ملايم گوش فرا دهيد، مطالعه نماييد، دوش با آب گرم بگيريد و يا يوگا تمرين كنيد.

9         محيط خواب خود را از لحاظ نور،‌صدا و دما كنترل نماييد.

10     مكان خواب شما بايد در جايي باشد كه شما در آنجا احساس آرامش كنيد. بنابراين يك اتاق ساكت و‌تاريك براي خود فراهم نماييد.

11     اگر در عرض 15 تا 20 دقيقه پس از رفتن به تختخواب،‌به خواب نرفته و بيدار مانديد از رختخواب خارج شده و يك فعاليت سبك و آرام بخش انجام دهيد و پس از اينكه احساس خواب آلودگي كرديد به رختخواب باز گرديد.

12     از خوابيدن در طول روز خودداري نماييد.

13     افرادي كه از خرخر و آپنه خواب رنج مي برند،‌بهتر است وزن خود را كاهش دهند. از خوابيدن به پشت خودداري نموده و در زمان خوابيدن سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهند.

 

 

 

 

 

تغيير روش زندگي

بيماران مبتلا به اختلالات خواب به ترك سيگار،‌الكل و يا سوء مصرف داروها ،‌كاهش وزن براي بهبود وضعيت راه هوايي فوقاني تشويق مي شوند. بهتر است تماشاي فيلم و تلويزيون در كودكاني كه در نيمه شب دچار كابوس مي شوند كاهش يابد.

افرادي كه از اختلالات خواب رنج مي برند و همچنين به اضطراب و يا استرس هاي رواني مبتلا هستند بايد تحت درمان متناوب قرار بگيرند. تمرينات آرام سازي،‌حركات تنفسي و يوگا مي تواند سيكل بدخوابي را بهبود بخشد. يوگا به افراد كمك مي كند تا كشش عضلات راحت شود. تمرينات تنفسي و آرام سازي بدخوابي را از فرد دور مي سازد.

حذف غذاهاي محرك مانند قهوه،‌كولا و شكلات و عدم مصرف غذا در آخر شب درمان اختلالات خواب را ميسر مي سازد.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد