سه شنبه 30 07 1398

آخرین بروز رسانی : سه شنبه, 30 مهر 1398

feed-image خبر خوان
web1.jpg

احترام و حفظ کرامت بیماران سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد 

بر همه ما لازم است با همدلی و همراهی، تمام دانش و تجربه خویش را برای اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت به کار گیریم…

یک عمر سلامت، با خود مراقبتی؛ هفته سلامت 93

شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسئولیتی دارید؟

 

آیا می دانید:

14 درصد مردم قند خون بالای 126 میلی گرم در دسی لیتر دارند.يعني 7 ميليون و 300هزار ايراني دچار ديابت هستند.علت مرگ 34000نفر از هموطنان ما در سال، ديابت است.

 

به عبارت دیگر:

از هر 7 نفر یک نفر قند خون بالا دارد

 

شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسووليتي داريد؟

با رعايت اين توصيه ها از سلامت خود و اعضاي خانواده تان، مراقبت كنيد:

  • سعي كنيد از انواع غلات سبوسدار نظير نان سنگك يا بيسكويت‌هاي سبوسدار استفاده كنيد.
  • از حبوبات بعنوان منابع غني از فيبرهاي محلول استفاده كنيد.
  • مصرف مواد نشاسته‌اي با روغن زياد مانند سيب‌زميني سرخ شده را به حداقل برسانيد.
  • سبزيجات خام يا پخته را هر روز مصرف كنيد.
  • سبزي ها را با مقدار خيلي كم آب بپزيد و حتي‌الامكان از سرخ كردن آنها بپرهيزيد.
  • براي سالادها از سس كم‌چرب يا بدون چربي و يا روغن زيتون به همراه سركه استفاده نماييد.
  • به جاي آبميوه، ميوه تازه را كه فيبر بيشتري دارد انتخاب كنيد.
  • ميوه‌ها و يا آبميوه‌ها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد.
  • از مركبات نظير پرتقال، گريپ‌فروت و نارنگي در رژيم روزانه خود بگنجانيد.
  • شير يا ماست كم‌چرب و يا بدون چربي را انتخاب كنيد.
  • از ماست ميوه‌اي كم‌چرب يا بدون چربي با شيرين كننده‌هاي كم‌كالري استفاده كنيد.
  • از ماست كم‌چرب بعنوان خامه در غذاها و يا بجاي سس مايونز در سالاد استفاده كنيد.
  • بيشتر از مرغ و ماهي بجاي گوشت قرمز استفاده كنيد.
  • پوست مرغ را قبل از پخت جدا كنيد.
  • چربي‌هاي گوشت قرمز را قبل از پخت كاملاً جدا كنيد.
  • روش هايي چون بخارپز كردن، كبايي كردن و تفت دادن را بجاي سرخ كردن و افزودن روغن انتخاب كنيد.
  • از پنير كم‌‌چرب بجاي خامه‌اي استفاده كنيد.
  • تخم‌مرغ را با روغن خيلي كم درست كنيد و حتي‌الامكان آنرا آبپز نماييد.
  • بدليل خواص مفيد سويا جايگاه ويژه‌اي براي آن در رژيم غذايي خود قايل شويد.
  • مقدار كمي از انواع آجيل بي نمك را بدليل چربي هاي مفيد آن در رژيم روزانه خود بگنجانيد.
  • مصرف چربي اشباع را محدود كنيد. اين نوع چربي در گوشت قرمز و فرآورده‌هاي حيواني نظير كره و پنير يافت مي‌شود.
  • به جاي روغن جامد، از روغن هاي مايع استفاده كنيد. از بين روغن هاي مايع، روغن زيتون از ارزش غذايي ويژه اي برخوردار است. سعي كنيد هر روز از اين روغن در سالاد خود استفاده نماييد.
  • از شيريني‌ها كمتر استفاده كنيد چرا كه حاوي مقادير فراواني روغن و شكرهستند.
  • چنانچه عادت به مصرف شيريني داريد، آنرا جزئي از برنامه غذايي روزانه محاسبه كنيد، نه اينكه به برنامه غذايي اضافه كنيد.
  • بسياري از مبتلايان به ديابت امروز، كودكاني هستند كه والدين شان در خودمراقبتي از خود و فرزندانشان كوتاهي كرده اند. با اقدامات زير مي توانيد از چاقي كودك تان و در نتيجه از ديابت او پيشگيري كنيد:
  • كودكان نياز به غذاي كافي براي رشد دارند ولي كالري اضافي و فقدان تحرك بدني می‌تواند آن‌ها را به سوي اضافه وزن سوق دهد.
  • رفتار والدین چاق که وعده و مقدارغذای بالایی در طول روز مصرف می‌کنند باعث چاقی کودک می‌شود.
  • تماشای زیاد تلویزیون باعث تحریک اشتهای کودک و خوردن بیش از اندازه مواد غذایی پر کالری می‌شود.
  • تماشای تلویزیون فعالیت بدنی کودک را کاهش می‌دهد و نمی‌توانند مقدار کالری جذب شده را بسوزانند.
  • به منظور پیشگیری از چاقی کودکان، می‌بایست خوردن میوه، مغزها و آب میوه‌های طبیعی را جایگزین تنقلات و نوشیدنی‌های صنعتی نمود.
  • به کودک غذاهای سالم و میان وعده‌های سالم که در آشپزخانه خودتان موجود هستند، مانند میوه بدهید.
  • به هنگام طبخ غذا از مواد و محتویات کم کالری مثل پنیر کم چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید.
  • از غذا برای تشویق یا تنبیه استفاده نکنید.
  • زمان استفاده از بازی‌های كامپيوتري و ويدئويي و تماشاي تلويزيون را محدود نماييد و كودكان را به داشتن فعالیت‌های فيزيكي تشويق نماييد
  • به فرزندتان كمك نماييد تا عادت هاي غذايي صحيح داشته باشد. تغييرات را به آرامي اعمال نماييد به عنوان مثال، شير كم چرب را جایگزین شير پر چرب نماييد.
  • الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید.جلوی تلویزیون به جای چیپس خوردن یک پرتقال پوست بکنید. به جای قند، کشمش بخورید و به جای آسانسور از پله استفاده کنید تا او هم از شما عادات خوب را بیاموزد.
  • هر بار که به همراه فرزندتان به سوپرمارکت می‌روید دنبال خرید موادغذایی سالم باشید. بستنی، شیرینی‌جات و مواد پرچرب کمتری بخرید و میوه و سبزی بیشتری در ساک خرید خود بگنجانید.
  • اگر دوست فرزند شما در یک کلاس ورزش نام‌نویسی کرده، فرزندتان را تشویق کنید تا در همان کلاس ثبت‌نام کند. ورزش کردن به همراه یک دوست لذت بیشتری دارد.
  • به فرزندتان اجازه دهید برای کم کردن وزن، ایده‌های جالب به شما پیشنهاد دهد. مثلاً در ایستگاه مترو از شما بخواهد به جای پله‌برقی از پله استفاده کنید.
  • بر اساس علاقه فرزندتان، فعالیت جسمی مناسب برایش انتخاب کنید. اگر به علوم علاقه دارد و تمام وقتش را پشت میز به خواندن کتب زیست‌شناسی می‌گذراند او را به پارك ببرید تا در عین پیاده‌روی و جست و خیز با گیاهان و حیوانات جدید آشنا شود.
  • اگر نوجوانی دارید که به خواندن کتاب علاقه دارد، دریغ نکنید و مجله یا کتابی در رابطه با عادت هاي صحیح زندگی و چگونگی رسیدن به وزن ایده‌آل برای او بخرید.
  • ترازویی بخرید تا هر چند وقت یک بار فرزندتان قد و وزن خود را اندازه بگیرد و نمودار رشد خود را ترسیم کند

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد