سه شنبه 30 07 1398

آخرین بروز رسانی : سه شنبه, 30 مهر 1398

feed-image خبر خوان
web3.jpg

احترام و حفظ کرامت بیماران سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد 

بر همه ما لازم است با همدلی و همراهی، تمام دانش و تجربه خویش را برای اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت به کار گیریم…

70 درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین دی هستند

مدیرکل امور غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: به دلیل تغییر در سبک زندگی، ۷۰درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین دی و ۴۰ درصد مبتلا به فقر آهن هستند.

به گزارش وبدا، دکتر وحید مفید اظهار داشت: صنایع تولید مواد غذایی یکی از ارکان اصلی تامین و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی هستند.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از مرگ و بیماری های غیر واگیردار در کشور ناشی از بیماری های غذایی است و سند ملی امنیت غذا تدوین شده است.

مدیرکل امور غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: پیش نیاز توسعه پایدار، دستیابی به غذای سالم و کافی است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه از توانمندی های خوبی در داخل کشور برخوردار هستیم.

وی عنوان کرد: اجرای طرح برچسب راهنمای تغذیه بر روی مواد غذایی در کشور موفقیت آمیز بوده و مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفته است.

دکتر مفید تصریح کرد: برای تامین سلامت غذایی، طرح نظارت بر کل زنجیره تولید مواد غذایی باید تحت مدیریت واحد و به صورت یکپارچه در کشور اجرایی شود.

مدیرکل امور غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: سیاست های جهانی در حوزه غذا از تولید مواد غذایی برای رفع گرسنگی به تامین غذای کافی و سالم تغییر یافته است.

شایان ذکر است ویتامین دی برای استحکام و سلامت استخوان‌های بدن و دندان‌ها ضروری است. ویتامین D را می‌توانید با کمک نور خورشید و توسط پوست بدن و یا از طریق رژیم غذایی دریافت کنید تا با کمک به جذب کلسیم، از استخوان‌هایتان محافظت کند. همه ما خوب می‌دانیم که کلسیم برای سلامت استخوان و دندان تا چه اندازه‌ای اهمیت دارد، ولی شاید این نکته کمی مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد که بدون وجود ویتامین دی کافی در بدن، جذب کلسیم به راحتی انجام نمی‌شود. پس کمبود کلسیم و ویتامین دی به هم مرتبط هستند. خصوصاً در اوایل کودکی که رشد استخوان‌ها و بزرگ شدنشان به سرعت انجام می‌گیرد، کلسیم مهم‌تر می‌شود. گفته می‌شود میزان کافی ویتامین دی به جذب فسفات هم کمک می‌کند.

کمبود ویتامین دی به این معنی است که استخوان‌های بدن شما محافظت و حمایت کافی برای رشد و تراکم بیشتر را دریافت نمی‌کنند. با توجه به مطالعاتی که اخیراً انجام شده است، ۲۰ درصد از افراد بزرگ‌سال و حدود ۱۵ درصد از نوجوانان دچار کمبود ویتامین دی هستند.

سنین قبل از سی‌سالگی، بهترین زمان است که استخوان‌های بدن بیشترین تراکم لازم را بسازند. بعد از این سن، یعنی همان سی‌سالگی تراکم استخوان‌ها کم می‌شود و حفظ تعادل و همچنین قدرت ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل است که با بالا رفتن سن، خطر پوکی استخوان و شکستگی آنها در اثر زمین افتادن بالا می‌رود. بعد از ۳۰ سالگی مصرف و جذب ویتامین دی همچنان جایگاه مهم خود را حفظ می‌کند چرا که لازم است این اطمینان را به شما بدهد تا با پا گذاشتن به سن می‌تواند تراکم استخوانتان را حفظ کند.

ویتامین Dدر افراد بالای ۶۰ سال خطر افتادن به دلیل از دست دادن تعادل و ضعف عضلات که از علائم کمبود ویتامین دی هستند، را کاهش می‌دهد. باید بدانید در این افراد افتادن بر روی زمین یک عامل ریسک‌پذیر برای شکستن استخوان محسوب می‌شود. برای تعیین دز مناسب مصرفی به صورت قرص ویتامین دی باید همراه با تست خون، به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی باعث کاهش ویتامین دی می‌شود؟

ویتامین دی در مواد غذایی یافت می‌شود ولی مقدار آن اندک است و این معنا را دارد که مقدار لازم ویتامین دی برای بدن تنها از طریق رژیم غذایی تأمین نمی‌شود. منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید این و در ماه‌های سرد سال که شاید با توجه به موقعیت جغرافیایی نور آفتاب کمتر باشد، بسیار مهم است که مقدار زیادی از ویتامین مورد نیاز خود را با استفاده از مکمل‌ها دریافت کنید. به همین دلیل است که در بسیاری از شهرهای بارانی و ابری خصوصاً در فصل زمستان، ساکنین شهر از دچار کمبود ویتامین هستند.

همان‌طور که همه می‌دانید و پیش از این نیز گفته شد، منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید است. با وجود اینکه ویتامین دی مورد نیاز بدن را به سختی می‌توان تنها از مصرف مواد غذایی جذب کرد، ولی بهتر است مواد غذایی و خوراکی‌هایی را که دارای میزان بالایی از این ویتامین هستند را بشناسید و بدانید ویتامین دی در چیست. این خوراکی‌ها شامل ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی، مواد غذایی غنی شده با ویتامین دی مانند لبنیات غنی، آب پرتقال، شیر سویا، غلات، پنیر و زرده تخم مرغ هستند که به عنوان منابع ویتامین دی در طب سنتی هم شناخته می‌شوند.

آنچه در مورد ویتامین دی اهمیت دارد، دانستن این نکته است که لزومی ندارد صبر کنید تا به کمبود ویتامین دی مبتلا شوید تا بعد از آن به فکر تأمین میزان مورد نیاز و یا مصرف مکمل و قرص‌های دارویی حاوی ویتامین دی و یا آمپول ویتامین دی بیفتید. بهتر است مصرف این قرص‌ها را به صورت مداوم و به میران ماهی یک عدد مصرف کنید. البته دز مصرفی شما به میزان ویتامین موجود در بدنتان دارد و بهتر است برای اطمینان خاطر، آزمایش خون دهید. این میزان با توجه به سن، نوع پوست و حتی بیماری‌های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، متغیر است.

مصرف ویتامین D برای کودکان زیر ۵ سال ضروری است و باید به طور مرتب تأمین شود.

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد