دوشنبه 30 07 1397

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 30 مهر 1397

feed-image خبر خوان
1 8.jpg

نگرش مثبت به سالمندی/ مشارکت سالمندان

پیام اصلی :نگرش مثبت به سالمندی

پیام: پیری یک موفقیت است.

-        سالمند شدن یک موفقیت است که باید به آن افتخار کرد. پیری یعنی فائق آمدن بر خطرات، سختی ها و بیماری ها در طول عمر.

پیام: پیری مساوی بیماری نیست.

-        با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت.  در واقع اینکه فرد در طول زندگی  ، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می کند. اما حتی اگر در سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می کند. نکته دیگر انجام مراقبت های دوره ای یا همان چک آپ است . مثل اینکه سالمندان حتی اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشند باید سالی یک بار باید فشار خونشان کنترل شود، آزمایش قند خون ناشتا بدهند، معاینه بینایی (بینایی سنجی)، معاینه شنوایی (شنوایی سنجی) و معاینه دهان و دندان بشوند.

پیام: سالمند مستقل، فعال و با نشاط

-        مهمترین چیزی که در سالمندی کیفیت زندگی را افزایش می دهد و باعث می شود سالمندان زندگی بهتری داشته باشند حفظ استقلال است. هدف این است که سالمند بتواند کارهای روزانه خودش را انجام بدهد و چه در خانواده و چه در جامعه فعال باشد. باید به سالمندان اجازه داد تا جایی که ممکن است کارهای روزانه خودشان را خودشان انجام دهند. همچنین هر فعالیتی که به علت سالمندی متوقف می گردد باید با فعالیتی دیگر جایگزین گردد مثلا سالمندی که قبلا می دویده اما دیگر نمی تواند بدود، به جای آن پیاده روی کند. حرکت و فعالیت در کاهش بسیاری از بیماری ها و مشکلات موثر است. حرکت و فعالیت در بهبود فعالیت ذهنی و جلوگیری از فراموشی نیز موثر است.

پیام: سن تقویمی محدودیتی برای زندگی  فعال و با نشاط نیست.

-        سن تقویمی ملاکی برای میزان توانایی و سلامتی فرد نیست.  بسیاری از سالمندان هستند که از نظر وضعیت سلامتی، فعالیت های اجتماعی و ... بسیار بهتر از جوانان هستند.

 پیام اصلی : جامعه اي براي همه سنين

-        سالمندان باید فرصتها و موقعیت هایی برابر و یکسان در جامعه برای تفریح، آموزش، یادگیری، اشتغال، فعالیت های داوطلبانه و ... داشته باشند. اما در بسیاری از موارد برای سالمندان محدودیت وجود دارد.

-        اگر قرار است سالمندی یک اتفاق خوب باشد، این زندگی طولانی تر باید همراه با  فرصت های همیشگی برای سلامتی، مشارکت و امنیت باشد. در این صورت است که می توان انتظار یک سالمندی فعال و با نشاط  را داشته باشیم  که به عنوان منبعی حمایت کننده برای خانواده و جامعه  است.

پیام: دسترسی داشتن به دانش، آموزش و یادگیری

- افراد سالمند، اگر آموزش داده نشوند ممكن است در برخورد با تغييرات تكنولوژيك دچار انزوا شوند. تكنولوژي قادر است افراد را به يكديگر پيوند دهد و از اين راه از ميزان انزوا، تنهايي و جدايي ميان افراد سنين مختلف بكاهد. بنابراين بايد از همه ابزارهاي ممكن براي دسترسي سالمندان به تغييرات تكنولوژيك، و بهره مندی و تطابق خويش با آن ها استفاده کرد.

پیام: ارتباط بین نسلی

- در سطح خـــانواده و جامعه، وجود رابطه ميان نسل ها براي همه با ارزش است. علي رغم تحرك هاي جغرافيايي و ديگر فشارهاي زندگي امروز، كه ممكن است به جدايي افراد منجر شود، اكثريت عظيم مردم در همه فرهنگ ها، رابطه ي نزديك خود را با خانواده ها در سراسر حيات حفظ مي كنند. اين ارتباط در دو جهت اثر مي كند: افراد سالمند غالباً سهم عمده اي در كمك هاي مالي، و از آن مهمتر مراقبت از نواده ها و ديگر خويشاوندان خويش بر عهده مي گيرند. همه ي بخش هاي جامعه، و از آن جمله دولت ها، بايد تقويت و استحكام اين گونه پيوندها را هدف قرار دهند. با وجود اين، درك اين نكته اهميت دارد كه زندگي كردن با نسل هاي جوان تر، الزاماً هميشه انتخاب برتر يا بهترين گزينه براي سالمندان نيست.

- پدر بزرگ و مادر بزرگ و يا پدر و مادر سالمند عزيزترين كسان ما هستند. اما گاهي بين ما و اين عزيزان مشكلاتي پيش مي آيد. اغلب اين اختلاف ها ناشي از ارتباط ناكافي است. هر فرد ارزش ها، باورها و فرهنگ خاص خودش را دارد و اين نكته اي است كه در ارتباط با سالمندان نبايد فراموش كرد. عقايد، ارزش ها و اعتقادهاي سالمندان امروز، در جامعه اي كاملا متفاوت با جامعه ي كنوني شكل گرفته است. آنها حوادث تاريخي و شرايط اقتصادي – اجتماعي دشواري را پشت سر گذاشته اند. آنها در دنيايي رشد يافته و باليده اند كه در آن بسياري از وسايل آسايش امروزي مانند آب لوله كشي، برق، گاز، تلفن و... نبوده است. درك آنچه بر سالمند كنوني گذشته است براي شما ممكن است سخت باشد. تنها يك ارتباط خوب مي تواند اين شكاف نسلي را پركند. رعايت  نكات  زير به شما كمك  مي كند تا ارتباط  بهتري با سالمندان برقرار كنيد:

  1- ارزش و احترام گذاشتن به گفته هاي سالمند: منظور اين نيست كه براي برقراري ارتباط با سالمند هر چه او بگويد قبول كنيد، بلكه به او و حق او براي فكر كردن و سخن گفتن احترام بگذاريد.

2- گوش دادن به سالمند و همدلي با او: همدلي با سالمند يعني خودتان را جاي فرد سالمند بگذاريد و بفهميد كه او در موقعيت هاي مختلف چه فكر يا احساسي دارد. ممكن است سالمند با وجود اينكه در ميان خانواده زندگي مي كند، احساس تنهايي كند. حس تنهايي به ميزان برقراري ارتباط با ديگران بستگي دارد. برعکس، این سالمندانی هم هستند که تنها زندگی می کنند اما چون ارتباط خوبی بین آنها و اطرافیانشان وجود دارد احساس تنهایی نمي كنند.

3- برقراري ارتباط غير كلامي با سالمند: ارتباط غير كلامي یعنی اینکه بدون حرف زدن منظورمان را نشان دهیم.  مانند لبخند زدن، وقتی با دیدن کسی لبخند می زنیم یعنی نشان می دهیم که از دیدن او خوشحال شده ایم و دوستش داریم.یا تكان دادن سر براي تاييد،فردی دارد صحبت می کند و ما با اشاره سر در واقع می گوییم حرف شما را قبول داریم.  نگاه كردن (ارتباط چشمي)، گرفتن دست، تعارف با دست و ... همه اين ها نمونه هايي از ارتباط غير كلامي هستند. در سالمندان اين ارتباط غير كلامي بسيار اهميت دارد. بخصوص در سالمنداني كه ضعف بينايي يا شنوايي دارند و يا بدليل بيماري هاي مزمن دچار خستگي و درد هستند. لحن و تن صدا نيز بسيار اهميت دارد. اگر سالمند ناشنواست هيچ گاه نبايد براي صحبت كردن با او صدايتان را بلند كنيد يا فرياد بزنيد. براي اينكه او حرف هاي شما را بشنود، با صداي معمولي و نزديك گوشي كه شنوايي بهتري دارد صحبت كنيد.

4- در سالمندان برخی فعالیت ها کند می شود. بعنوان مثال ممکن است سالمند در حین صحبت کردن با تاخیر کلمات را ادا کند باید فکر کند تا کلمه بعدی را بگویید. اگر سالمند در حال صحبت كردن است، به او فرصت دهيد تا حرفش را تمام كند. هيچ گاه شما جمله ي سالمند را كامل نكنيد.

5- برقراري ارتباط با سالمند از طريق تماس: بسياري از سالمندان دچار محروميت لمسي هستند. لمس، ابتدايي ترين شكل ارتباط و نوع كاملا خصوصي ارتباط است.

سالمندان به سه نوع لمس احتياج دارند:

1- لمس عاطفي: كه لمس محبت آميز بوده و يكي از نيازهاي انساني است.  مانند وقتي كه پدر بزرگ يا مادر بزرگ را در آغوش مي گيريد و آنها را مي بوسيد یا دست آنها را می گیرید با این کار  محبت،  اعتماد، اميد و علاقه را به آنها منتقل می كنید.  

2- لمس حمايتي: برا ي كمك به سالمند به كار مي رود. مانند وقتي كه به سالمند براي بلند شدن از زمين كمك مي كنيد.

3- لمس كنشي: به منظور ادب و احترام به كار مي رود. مانند دست زدن به پشت سالمند و تعارف براي اينكه اول او از در رد شود.

همه ي ما روزي سالمند مي شويم؛ پس با سالمندان آن رفتاري را داشته باشيم كه دوست داريم وقتي پير شديم، ديگران با ما داشته باشند.

 پیام اصلی :  مشارکت سالمندان

-         شناخت توان سالمندان از نظر شركت و نقش رهبري فعاليت هاي اجتماعي، نه فقط در جهت منافع خود بلكه برای منافع كل جامعه، اهميت اساسي دارد. تفكر آينده نگر ايجاب مي كند كه به توان بالقوه ي سالمندي به عنوان پايه و مبناي توسعه آينده ايمان آوريم.

پیام: محیط دوستدار و حامی سالمند

-        شرایط محیطی نقش مهمی در توان عملکردی سالمندان دارد. برای مستقل و فعال بودن سالمند باید شرایط هم فراهم باشد. به عنوان مثال فضای خانه، فضاهای عمومی باید طوری باشد که امکان رفت و آمد سالمند وجود داشته باشد. وسایل حمل و نقل عمومی نیز همینطور. بسیاری از سالمندان عزیز ما به خاطر مثلا یک مشکل زانو نمی توانند از برخی فضاهای عمومی مثلا پارک ها به علت پله های زیاد استفاده کنند و یا به دلیل ارتفاع اتوبوس در جاهایی که سکوی مخصوص وجود ندارد، نمی توانند از اتوبوس استفاده کنند.  در کشورهایی که به این موضوع توجه شده است حتی سالمندی که از نظر جسمی مشکل دارد و ناتوان است مثلا روی ویلچر است به خاطر امکاناتی که در اختیار است می تواند خودش به مغازه برود و خرید کند.

-        محیط باید امن باشد بطوری که حتی یک سالمند ناتوان هم بدون احساس خطر بتواند به تنهایی از خانه بیرون برود و مثلا از عابر بانک پول بگیرد. 

پیام: کار سالمندان

- بايد به افراد سالمند اجازه داد تا كارهاي درآمدزاي خود را تا زماني كه مي‌خواهند و تا زماني كه كار مولد دارند ادامه دهند. بيكار گذاردن، كم بكار گرفتن و انعطاف ناپذيري بازار غالباً مانع اين امر است و از اين رو سبب محدود شدن فرصت‌ها براي افراد و محروم ماندن جامعه از انرژي و مهارت هاي سالمندان مي شود.

پیام : فعالیت های داوطلبانه

-        سالمندان را به فعال بودن در نقش هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و تداوم مشاركت در امور اجتماعي، و از آن جمله كارهايي كه در ازاي آنها مزدي پرداخت نمي شود؛ تشویق کنید. 

 پیام اصلی :  شیوه زندگی سالم در سالمندی

با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت.  در واقع اینکه فرد در طول زندگی  ، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می کند. اما حتی اگر در سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می کند.

پیام: فعالیت فیزیکی

يك راه مطمئن براي كنترل و به تاخير انداختن عوارض پيري فعالیت فیزیکی منظم است. عدم تحرک مهمترین عامل ایجاد پیری زودرس است پس به نكات زير توجه نماييد:

·  فعاليت و ورزش منظم در طول عمر، به خصوص سنين بالا عامل حفظ و حتي تقويت ظرفيت هاي قلبي، ريوي، عصبي و اسكلتي است.

· با فعاليت بدنی مي توان مرگ و مير ناشي از بيماري هاي عروقي قلب، سرطان روده بزرگ و افزايش قند خون بزرگسالي را كاهش داد.

· فعاليت بدنی در كنترل چاقي، كلسترول بالا و فشار خون موثر است.

· فعالیت بدنی يكي از عوامل مهم براي قرار گرفتن كلسيم در داخل استخوان و محكم شدن استخوان ها است.

· فعالیت بدنی از افسردگي هاي دوران پيري جلوگيري مي كند.

· فوايد زودرس فعالیت بدنی ، شامل بهبود تعادل و هماهنگي، افزايش قدرت عضلاني ، افزايش انعطاف پذيري و متابوليسم هوازي بدن است.

پس اگر مي خواهيد:   كمتر به اطرافيان وابسته باشيد، كارهاي مورد علاقه تان را انجام دهيد، زندگي شاداب داشته باشيد و هزينه كمتري را صرف درمان كنيد همراه با ما ورزش كنيد.

پیام: پیاده روی

پياده روي يكي از ساده ترين و مناسب ترين ورزش ها است. پياده روي در خارج از منزل، خصوصاً اگر با هم سن و سالان باشد، سبب جلوگيري از انزواطلبي و افسردگي خواهد شد. پياده روي به علت تحريك ماهيچه ها واستخوان ها سبب افزايش قدرت عضلاني و استخــواني مي شود.

شما با يك برنامة پياده روي كه به آرامي شروع شده و به طور تدريجي سرعت و مسافت آن افزايش يافته است، پس از مدتي مي توانيد توانايي هاي تنفسي خود را به حد يك فرد جوان برسانيد. بهتــر است قبــل از شروع پياده روي با حركـــات كششي عضلات خود را گرم  كنيد. سپس براي مدت10 تا 15دقيقه پياده روي كنيد. مدت پياده روي را به تدريج افزايش دهيد، تا حداكثر به يك ساعت در روز برسد. بهتراست پياده روي را در دو نوبت صبح و عصر و هربار 30 دقيقه انجام دهيد.اگر توانايي انجام 30 دقيقه پياده روي مداوم را نداريد مي توانيد به جاي آن 3 پياده روي 10 دقيقه اي داشته باشيد. براي پياده روي مسيري هموار و با هواي تميز انتخاب كنيد.يك بطري آب همراه خود داشته باشيد.

براي انجام پياده روي نكات زير را رعايت كنيد:

1-     كفش هاي راحت، كاملاً اندازه و بنددار بپوشيد ، كه پا را در خود نگهدارد و مانع تاثير ضربه به پا شود. همچنين جوراب هاي ضخيم نخي كه عرق پا را جذب و پاها را حفظ كند بپوشيد.

2-      لباس هاي راحت، سبك و متناسب با دماي هوا بپوشيد. در تابستان لباس هاي با رنگ روشن بپوشيد و در زمستان به جاي يك لباس ضخيم، چند لباس نازكتر بپوشيد تا بتوانيد به تدريج با گرم شدن بدن در حين پياده روي، لباس هاي خود را كم كنيد.

3-     پياده روي را با سرعت كم شروع كنيد.

4-      دريك وضعيت متعادل و راحت راه برويد. سر را بالا نگهداريد، به جلو نگاه كنيد نه به زمين. در هر قدم بازوها را آزادانه در كنار بدن حركت دهيد. بدن را كمي به جلو متمايل كنيد. گام برداشتن را از مفصل ران و با گام بلند انجام دهيد. روي پاشنه فرود آمده و با يك حركت نرم به جلو برويد. از برداشتن گام هاي خيلي بلند خودداري كنيد.

5-     راه رفتن را درصورت امكان بدون توقف انجام دهيد. ايستادن مكرر و شروع مجدد پياده روي مانــع تاثيرات  مثبت آن مي شود.

6-      در حين راه رفتن نفس هاي عميق بكشيد. با يك نفس عميق از طريق بيني و با دهان بسته ريه ها را از هوا پركنيد و سپس هوا را از دهان خارج كنيد.

7-     سعي كنيد زمان خاصي از هر روز را براي پياده روي در نظر بگيريد كه خسته و يا گرسنه نباشيد  و در صورت امكان با دوستانتان پياده روي كنيد.

8-      اگردر سربالايي يا سراشيبي قدم مي زنيد، بــدن را به سمت جلــو متمايل كنيد وبراي حفظ تعادل ، قدم هاي كوتاه تري برداريد.

9-      مدت زمان پياده روي و مسافتي كه طي كرده ايد را هر روز در تقويم خود ياد داشت كنيد.  هفته اي يك بار مدت زمان پياده روي را افزايش دهيد.

10-در اواخر پياده روي به تدريج قدم هاي خود را آهسته تر كنيد. مي توانيد حركات انعطاف پذيري را نيز انجام دهيد و با اين كار كم كم بدن خود را سرد كنيد.

11-اگر در حين پياده روي دچار درد قفسه سينه، تنگي نفس و يا پا درد شديد فوراً استراحت كنيد و با پزشك مشورت نماييد.

برگزفته از سایت webda.gov.ir

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد