شنبه 16 01 1399

آخرین بروز رسانی : شنبه, 16 فروردين 1399

8.jpg

توصیه های تغذیه ای کلی برای تقویت سیستم ایمنی در پاندمی کرونا

بطور کلی استفاده از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل و سالم توصیه می‌شود که از همه گروه‌های غذایی در آن وجود داشته باشد.

 

 -مصرف میوه ها و سبزی ها و همه انواع و زیر گروه‌های آنها ها

- استفاده از هر ۵ گروه غذایی شامل غلات با تاکید بر غلات سبوسدار،  میوه ها، سبزیجات، گوشتها با تاکید بر گوشت سفید و حبوبات و لبنیات

 

- رعایت تنوع غذایی

-عدم حذف وعده های غذایی

  - استفاده از وعده غذایی روزانه صبحانه

-رعایت نظم وعده های غذایی و میان وعده ها 

*  غذاهایی که بهتر است مصرف نشوند :

- از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و فست فود ها اجتناب شود

- از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر و نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی که شکر زیاد دارد اجتناب شود

-  از مصرف کیکهای چرب و تنقلات چرب و شور پرهیز شود

- اسیدهای چرب ترانس مصرف نشود این اسیدهای چرب  که در روغن‌های جامد و مارگارین و کیکها و شیرینی ها وجود دارد به کاهش قدرت سیستم ایمنی می انجامد

- لبنیات پر چرب حتی الامکان مصرف نشوند

**  غذاهایی که مصرف آنها توصیه میشود:   

-          استفاده از جوانه ها و غلات سبوسدار

-          استفاده از منابع روی و پروتیین با استفاده از گوشت سفید مرغ و تخم مرغ خوب پخته شده و حبوبات

-           استفاده از ماست پروبیوتیک

-           استفاده از  منابع امگا ۳ در ماهی پخته شده و بذر کتان و گیاه خرفه و روغن مایع کنجد و کانولا یا کلزا و استفاده از گردو و کنجد 

-          استفاده مکرر از مایعات گرم و آب گرم 

-          استفاده از آش محتوی سبزی و حبوبات و سوپ گرم

-          استفاده از انواع  سبزی و میوه  به عنوان منبع ویتامین ث

 

-          استفاده از  جوانه ها و روغن کنجد و کانولا و گردو به عنوان منبع ویتامین E

 

-استفاده از سبوس غلات و سبزیجات برگ سبز و ماکیان به عنوان منبع  ویتامینهای گروه  B

 

-دریافت رژیم پر فیبر (کربوهیدرات پیچیده مثل غلات سبوس دار و انواع فیبر ها)

 

- منبع: گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی