دوشنبه 29 07 1398

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 29 مهر 1398

1 3.jpg

جلسه بررسی فعالیت های پیشگیری، کنترل و درمان سالک

شنبه ۶ مهرماه، طی جلسه ای با حضور رییس دانشگاه، ریيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت و اعضای کمیته تخصصی وزارت متبوع، اقدامات و فعالیت های پیشگیری، کنترل و درمان سالک در استان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

 

در این جلسه که کلیه اعضای کمیته پیشگیری از سالک دانشگاه نیز حضور داشتند، دکتر چنگیز رییس دانشگاه طی سخنانی در خصوص وضعیت سالک و مدیریت برنامه های پیشگیری و درمان آن گفت: تلاش شده است که برنامه های سالک بر اساس برنامه های کشوری پیش رود و ضروریست که در برنامه های کشوری راهکارهای جدید مانند مبارزه بیولوژیک به عنوان مکمل مبارزه با سالک نیز دیده شود.

وی با اشاره به سه عامل مهم در بیماری سالک که همان مخزن، ناقل و انسان است، افزود: در برنامه های پیشگیری از سالک، می بایستی استانداردهای چندگانه در مراجع ذیصلاح بررسی و اصلاح شود.

دکتر چنگیز در خصوص بودجه برنامه های سالک گفت: متاسفانه بودجه مشخصی برای سالک در سطح کشور در نظر گرفته نشده و مسئولین نظام سلامت اگر بیماری سالک را مهم و دارای طبعات اجتماعی می دانند، باید به همان میزان، بودجه آن مورد توجه قرار دهند، چراکه برنامه های سالک بصورت مستمر است و نیازمند یک ردیف بودجه می باشد.

همچنین دکتر گویا ریيس مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت  در سخنان خود ضمن تشکر از رشد کمی و کیفی اقدامات دانشگاه بیان نمود: در زمینه بیماریابی فعال، اقدامات قابل توجهی انجام شده است که  فواید قابل ملاحظه ای مانند شناسایی موارد خفیف، بهبود مناسب زخم های سالک و دیگر موارد را شاهد هستیم.

وی با بیان مشکلاتی از قبیل درمان های سنتی سالک و برخورد سریع با افراد مدعی درمانگر سالک، اظهار نمود: این افراد شرایط طبابت را نداشته و باعث عدم مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی می گردند.

دکتر گویا در خصوص برنامه کنترل جونده و ناقل افزود: این برنامه نیازمند حمایت بین بخشی است و برای موفقیت در کنترل سالک باید کلیه سازمان های درگیر به دانشگاه علوم پزشکی کمک و همکاری نمایند.

شایان ذکر است در ادامه این جلسه، اعضای کمیته تخصصی و دیگر مسئولین در خصوص توزیع گونه های لیشمن، راه اندازی شبکه تشخیص لیشمن، برنامه های پیشگیری، چک حشره شناسی، تولید داروی گلوکانتیم، همکاری های بین بخشی، اهمیت آموزش و مشکلات نگرش به درمان، به بحث و تبادلنظر پرداختند.