دوشنبه 29 07 1398

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 29 مهر 1398

1 7.jpg

حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه هفت آمایشی کشور در اصفهان

پنج شنبه 4 مهرماه، نشست کلان منطقه هفت آمایشی نظام آموزش سلامت در اصفهان با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، روسا و معاونین آموزشی دانشگاه ها

و مسئولان بسته های تحول منطقه هفت آمایشی  کشور شامل دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، یزد، کاشان و شهرکرد و جمعی از مدیران حوزه معاونت آموزشی تشکیل شد.

در این جلسه که پیرامون اقدامات، دستاوردها و چالشهای بسته های طرح تحول آموزش  برگزار شد، معاون آموزشی وزارت بهداشت طی سخنانی گفت: منطقه هفت آمایشی در حال حاضر در زمینه همکاری بین منطقه ای در مقایسه با سایر مناطق آمایشی جایگاه خوب و رو به پیشرفتی دارد.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: برنامه تحول آموزش یک ‌برنامه بسیار مهمی هست که دستاوردهای بسیار خوبی به دنبال داشته است و با توجه به اینکه کلان منطقه هفت در حوزه آموزش وضعیت خوبی دارد، اما باید در این حوزه برنامه ریزی جدی صورت بگیرد که کدام بخش ها و رشته ها نیاز به ورود بیشتر و سرمایه گذاری جدی تر  برای توسعه بیشتر دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه آموزش پزشکی نیاز است که دانشگاه های علوم پزشکی در هر منطقه ای  با ترسیم مدلی اختصاصی، مشخص کنند که در 5 سال آینده می خواهند به چه جایگاهی در بین کشورهای منطقه و روابط بین الملل برسند.

وی ادامه داد: برنامه تحول و آمایش آموزش  نظام آموزش عالی سلامت یک فرصت مغتنمی را در جهت بهبود شرایط آموزش با کمترین تاثیر از سایر عوامل در اختیار دانشگاه ها قرار داده است.

دکتر لاریجانی با بیان مسئله اعتبار بخشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این موضوع را الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه های علوم پزشکی معرفی نمودند و افزود: بدنبال گسترش مجازی سازی هستیم که یک ابزار خوبی برای توسعه آموزش پزشکی است .

*بیش از 30 درصد تولیدات علمی کشور، توسط 12 درصد اعضای هیات علمی تامین می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بدنبال اضافه کردن 2 هزار عضو هیات علمی طی یک تا دو سال آینده هستیم، گفت: با توجه به اینکه اعضای هیات علمی علوم پزشکی فقط 12 درصد را تشکیل می دهند، حدود 30 درصد تولیدات علمی کشور را تامین می کنند.

وی اظهار داشت: باید نقشه توسعه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی را به نقشه توسعه آموزش عالی منطقه در یک افق بنگریم .

دکتر لاریجانی با اعلام اینکه دخالت های غیر کارشناسانه در حوزه آموزش پزشکی یک چالش جدی پیش روی ما است ، ادامه داد: وقتی می گوییم 30 درصد ظرفیت ما در حوزه آموزش پزشکی بیشتر شده است، یعنی باید به اندازه 30 درصد ظرفیت کلاس ها  و بودجه را در این حوزه افزایش دهیم، به اندازه 30 درصد تامین غذا کنیم و در نهایت رسیدن به این عدد بسیار امر سختی است.

سپس در خصوص ماموریت های ویژه کلان منطقه از جمله ماموریت ناباروری و توسعه علوم مامائی، گفت: هم اکنون چالش های جدی در حوزه مامایی داریم و بسیاری از ماماها بیکار هستند که باید در این خصوص جدی تر از قبل وارد عمل شویم.

وی در پایان گفت: متاسفانه در سطح رسانه ها شاید یک هجمه ای به حوزه پزشکی هستیم که تنها بی اعتمادی عامه جامعه را برای ما در بر داشته است و این مسئله بزرگترین چالش در بحث تامین سلامتی برای مردم است.   

* اساتید بالینی علوم پزشکی اصفهان مورد ارزیابی اخلاق حرفه ای قرار می گیرند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش از دستاورهای آموزشی دانشگاه اظهار داشت: از مهر ماه اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز همچون دانشجویان و رزیدنت های پزشکی از بعد اخلاق حرفه ای مورد ارزیابی قرار می گیرند.

 دکتر محمد رضا صبری ادامه داد: در حال حاضر آیین نامه  پای بندی به رفتارهای حرفه ای دستیاران  و آیین نامه جامع برای ارزیابی اساتید را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه بدنبال توانمند سازی مدیران آموزشی هستیم، ادامه داد: در عرصه آموزش مجازی خوب پیش رفته ایم.

معاون آموزشی گفت: تمامی دانشکده ها باید برنامه عملیاتی خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۱۴ مصوبه شورای دانشگاه بالغ بر ۹۳ درصد مصوبات اجرایی شده است، افزود: برای اولین بار آیین نامه استاد ممتاز را تدوین و اجرایی کردیم به این صورت که هم اکنون هشت پرونده آموزشی اساتید مورد بررسی است و از این بین ۳ استاد ممتاز شناسایی و معرفی خواهند شد.

دکتر صبری اظهار داشت: ایجاد و تامین برخی زیرساخت های آموزشی نیاز به دستوالعمل و مصوبه دارد. وی در خصوص مشکلات بودجه نیز گفت: حدود 2 میلیارد تومان بودجه برای گروه های علوم پایه و 3 میلیارد برای گروه های بالینی در سال گذشته هزینه شده است که امیدواریم این رقم امسال با تسهیلات اخذ شده افزایش یابد.

در ادامه این نشست گزارش اقدامات، دستاوردها و چالش های بسته های تحول در آموزش پزشکی توسط مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی یزد، شهرکرد و کاشان ارائه شد.