دوشنبه 19 09 1397

آخرین بروز رسانی : دوشنبه, 19 آذر 1397

1 7.jpg

برگزاری کارگاه آموزشی راه اندازی کسب و کاردانش بنیان در حوزه سلامت

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همزمان با برگزاری رویدادهای ماه پژوهشی، چهارشنبه ۱۴ آذرماه به مدت دو روز، میزبان مسئولینی از دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هفت آمایشی کشور شامل یزد، کاشان و شهرکرد، در کارگاه آموزشی راه اندازی کسب و کار دانش بنیان 

در حوزه سلامت، در مرکز همایش های علمی دانشگاه می باشد.

درابتدای این کارگاه دکتر شقایش حق جوی جوانمرد معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه سخنان خود را با ابراز خرسندی از اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توانسته است در مجموعه برنامه های ماه پژوهشی جایی را نیز برای همفکری و مشورت برای اقتصاد مبتنی بر نوآوری و فناوری درنظر بگیرد آغاز نمود.

وی سپس با تاکید بر اینکه اقتصاد در کشور ما یک اقتصاد در حال گذار می باشد به بیان فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص پرداخت و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد در کشور ما از یک اقتصاد کاملا نفتی به یک اقتصاد دانش بنیان در حال تغییر است، رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «به نظر می رسد کل دستگاه علم و دانش کشور بایستی به دید انقلابی به این مسئله نگاه کند مثل کسی که فرزندش در آب افتاده و در حال غرق شدن است و ما برای رفع این مشکل به روحیه ای مثل روحیه زمان جنگ نیاز داریم تا این دوره سخت را طی کنیم.»

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با بیان مثالی در خصوص شکست ایرانیان در جنگ چالدران در دوره صفویه و شباهت آن با مشکل امروز کشور در این خصوص پرداخت و تشریح نمود: در جنگ چالدران علت شکست ایرانیان از سپاه عثمانی، عدم توجه به تغییر ابزار جنگی و استفاده از سلاح های قدیمی سپاه ایرانی و جنگ با شمشیر در مقابل به توپ بستن سپاه عثمانی بود، امروزه نیز کشور ما در معرض همین خطر است، جهان و قواعد آن تغییر کرده است، لذا با استفاده از قواعد گذشته و ابزارهای اقتصاد دیروز نمی توانیم در اقتصاد امروز مدیریت کنیم و قطعا شکست خواهیم خورد.

وی با مرور اقتصادهای دوران گذشته اعم از اقتصاد کشاورزی، سپس اقتصاد صنعتی و بعد از آن پسا صنعتی، به این نکته مهم اشاره نمود که آنچه در یک اقتصاد در حال گذار مهم است این است که بدانیم چه مشاغلی در این تغییرها بسیار با اهمیت و تاثیرگذار می باشند.

دکتر حق جوی در همین ارتباط افزود: در شرایط فعلی کشور ما نیز که در حال تغییر از یک اقتصاد نفتی به یک اقتصاد دانش بنیان هستیم باید ببینیم چه مشاغلی مهم و کلیدی هستند و چگونه می توان بدون داشتن کارخانه و یا platformهای بزرگ، اقتصاد جدیدی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که دانشگاهیان در پیشبرد اهداف و تغییر اقتصاد دانش بنیان نقش کلیدی دارند چون لازمه شکل گیری یک اقتصاد دانش بنیان، شکل گیری یک جامعه نوآور و دانش بنیان است و همه ما دانشگاهیان در این خصوص مسئول و پاسخگو هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به بیان تغییری که در دانشگاه های جهان اتفاق افتاده است پرداخت و تصریح نمود: نسل اول دانشگاه های ما آموزش محور بود، نسل دوم  مبتنی بر پژوهش گردید، نسل سوم کارآفرین محور شد و هم اکنون در دنیا نسل چهارم دانشگاه آینده ساز محور شده است و همه اینها نشان دهنده تغییراتی است که در دوره های مختلف در دنیا اتفاق می افتد.

وی همچنین نقش دانشگاه را هم در عرضه و هم تقاضای دانش عنوان نمود و گفت: عرضه و تقاضا دو رکن اصلی شکل گیری اقتصاد هستند، که تولید و انتشار دانش، تربیت نیروی کار برای نقش آفرینی در اقتصاد دانش بنیان و همچنین ایجاد احساس نیاز در جامعه بر عهده دانشگاهیان است.

دکتر حق جوی چالش های دانشگاه را در گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان نوآور اینگونه بیان نمود: ما scientist  هستیم و اقتصاد ما knowledge basedاست و چگونه می توان پژوهش و دستاوردهای علمی را به knowledgeتبدیل نمود؟ آیا دانشگاه و دانشگاهیان برای پذیرفتن این نقش آماده هستند؟ چه چیزهایی برای آموزش کم داریم (مانند باور، تجربه موفق، آموزش دهنده، عرصه آموزش، محتوا، استراتژی های آموزش دادن و فرا گرفتند، عرصه)؟ آیا خروجی های فعلی برنامه های آموزشی ما دانش آموختگانی مسئله یاب، تحلیلگر و کاربلد هستند؟ احتمال کارآفرینی و خروجی پژوهش های ما چقدر است؟ آیا فضای دانشگاه های مشوق فناوری و نوآوری است؟ آیا قوانین و سازوکارهای دانشگاه و وزارتخانه مشوق فعالیت های فناورانه است؟ آیا دانشگاه رهبری جامع را برای انتقال به سبک جدید زندگی بر عهده دارد؟ همه اینها مسائل بسیار مهمی هستند که بایستی به آنها توجه نمود.

وی در ادامه مدیریت نوآوری را بسیار مهم تلقی نمود و تاکید کرد: وقتی نوآوری می کینم و عرصه جدید درست می کنبم بایستی به فکر بازیگرهای سنتی هم باشیم و همچنین منفعت عمومی ناشی از نوآوری را باید به طور ملموس بین همه  تقسیم کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه همچنین به این نکته مهم اشاره نمود که درست است که دانشگاه علوم پزشکی در عالی ترین شکل ممکن مسئولیت حفظ سلامت مردم را بر عهده دارد اما یک مسئولیت اجتماعی مهم دیگری را نیز بر عهده دارد و آن مشارکت در حل مسئله اشتغال است و نمی تواند نسبت به فارغ التحصیلانی که برای کسب رزق حلال آماده و کارآمد هستند بی تفاوت باشد.

وی به مسئله عدم هماهنگی تحصیل و اشتغال در کشور اشاره نمود و گفت: متاسفانه عدم مطابقت تحصیل و اشتغال در کشور روز به روز رو به افزایش است. نرخ بیکاری در کشور ما و در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به تحصیل نکرده ها بیشتر است که باید به این معضل توجه ویژه گردد. آنچه که مهم است این است که حوزه سلامت می تواند پیشران اشتغال برای همه رشته ها باشد زیرا بازار کار خدمات سلامت در جهان به شدت یک بازار کار بین رشته ای می باشد.

گفتنی است معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ارائه بسته تحول دانشگاه ها و نیز زیرساخت ها و مزیت های بومی توسعه فناوری سلامت در منطقه پرداخت.

شایان ذکر است معرفی دوره و بیان طراحی مدل کسب و کار در حوزه سلامت، الزامات ثبت در خواست مجوز شرکت دانش بنیان، مالکیت فکری و ثبت اختراع و فرایندها و الزامات اخذ مجوز در اداره کل تجهیزات پزشکی، برنامه های توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، گزارش حمایت های سازمان غذا و دارو در زمینه توسعه فناوری، گزارش حمایت های اداره کل تجهیزات در زمینه توسعه فناوری از جمله عناوین مطالبی می باشد که در دو روز برگزاری این کارگاه توسط سخنرانان ارائه می گردد.