پنج شنبه 02 09 1396

آخرین بروز رسانی : پنج شنبه, 02 آذر 1396

گفتگوی صمیمی با مدیر خدمات پشتیبانی و تجهیزات پزشکی دانشگاه

سید احمد تبعیدیان مدیر خدمات پشتیبانی و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد که گستره حوزه مسئولیت وی در مدیریت مذکور مورد نیاز واحدهای تابعه دانشگاه می‌باشد.

وی که هم‌اکنون در سن 44 سالگی مدیریت این حوزه را بر عهده دارد در گفتگوئی صمیمانه، در خصوص وظایف مدیریت خدمات پشتیبانی و اقدامات انجام شده در آن مدیریت سخن گفت.

* جناب آقای مهندس، ضمن تشکر از جنابعالی برای شرکت در این مصاحبه، در ابتدا ارزیابی خود را از حوزه تحت مدیریت بفرمایید که آیا به دنبال تغییر ساختار در این حوزه هستید یا وضعیت را مطلوب دانسته و میخواهید به همان شیوه قبل ادامه دهید؟

- ضمن تشکر و قدردانی از ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم توسعه مدیریت و منابع به خاطر حمایتهای بی‌دریغ از این مدیریت، در پاسخ به پرسش شما بایستی بگویم که مدیر موفق کسی است که از فرصتها استفاده کند و تجربیات گذشته را قدر بداند و با استفاده از تجربیات و خلاقیتهای ذاتی خودش بتواند چالشها را پوشش داده و در جهت رفع آنها برآید.

* با توجه به گفته‌های جنابعالی چه اقداماتی در دوره مدیریت شما انجام شده که جای خالی آن در گذشته وجود داشته است؟

- با عنایت به گستره این حوزه، موارد بسیاری را می‌توان مثال زد، مانند ساماندهی نحوه واگذاری و تمدید قراردادها با بخش خصوصی، زیرا واگذاری بعضی خدمات به بخش خصوصی باعث کوتاهتر شدن فرایندهای اجرائی در قسمتهای مختلف شده است. در این خصوص بخشنامه‌هایی برای تفویض اختیار به واحدها جهت عقد و یا تمدید قرارداد با بخش خصوصی صادر شد که هم باعث افزایش رضایتمندی واحدها گردیده و هم میزان آزمون و خطا را به صفر رسانده و موجب تسریع در انجام کارها شده است.

* یکی از اقدامات اخیر شما که مورد توجه همه کارکنان، دانشجویان و افراد بیرون از دانشگاه قرار گرفت، تغییر سیستم تلفنی دانشگاه بود. بفرمائید چه مزایایی در سیستم جدید نسبت به سیستم قبلی وجود دارد؟

- مرکز مخابرات دانشگاه حدود 22 سال پیش یک سیستم مخابراتی از شرکت صنایع ارتباطی خریداری نمود که در آن زمان از بهترین سیستمهای ارتباطی محسوب می‌شد. به مرور و با گذشت زمان و توسعه فناوری ارتباطات، این مرکز قدیمی شده و از طرفی شرکت ارائه دهنده خدمات منحل گردید و دیگر وجود خارجی نداشت. لذا در چند سال گذشته مشکلات فراوانی برای تعمیر کارتها و پشتیبانی فنی داشتیم و در مواقعی که دستگاه مشکل پیدا میکرد همکاران ما به زحمت میتوانستند مشکل را برطرف کنند، از طرفی با توجه به توسعه دانشگاه و افزایش واحدها و کارکنان، با محدودیت تعداد خطوط رو به رو شدیم، زیرا تعداد خطوط موجود 1200 خط بود که همه آنها بین واحدهای مختلف تقسیم شده بودند.

ولی با توجه به اینکه تقاضا برای خطوط تلفنی بسیار زیاد بود، از اواخر سال 92 که به این سمت منسوب شدم، طبق دستور معاون محترم توسعه مدیریت و منابع، مسئله توسعه سیستم مخابراتی جزو یکی از برنامه‌های مهم این حوزه قرار گرفت و طی مذاکرات متعدد با کارشناسان مخابراتی در سطح شهر و بررسی سیستم‌های متفاوت، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که یک سیستم از نوع کیاتل تهیه کنیم، زیرا سیستم کیاتل مورد استفاده شرکت مخابرات ایران هم هست.

پس از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شرکت، این سیستم را به قیمت نیم میلیارد ریال خریداری کرده و حدود سه ماه طول کشید تا این سیستم در واحدهای مختلف نصب شود. واگذاری شماره های جدید از 15 فروردین سال جاری آغاز شد. اکنون ما یک مرکز سه هزار شماره‌ای داریم. در سیستم قبلی تلفنها به صورت کابل، به زیر زمین متصل میشد و مشکلاتی مانند پاره شدن کابلها هم وجود داشت، ولی در سیستم جدید ارتباط و اتصال تلفنها به صورت وایرلس و بی‌سیم می‌باشد.

* یکی از موارد مهم مسئله زیباسازی فضای دانشگاه است و محیطی به بزرگی دانشگاه با تعداد فراوان دانشجو، استاد و پرسنل، نیاز به فضایی مناسب دارد. بفرمائید میزان فضای سبز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی چقدر است. همچنین با توجه به معضل خشکسالی در اصفهان، بعضی وقتها مواردی مانند آبیاری فضای سبز، خودش یک نوع اتلاف آب محسوب می‌شود. چه برنامه‌ای کاهش مصرف آب دارید. آیا کاشت درخت به جای چمن جهت استفاده کمتر از آب در بعضی از قسمتها مناسبتر نیست؟

- برای بحث زیبا‌سازی که فضای سبز بخشی از آن است ما یک شورایی به نام شورای مبلمان شهری داریم. در این شورا یک پکیج کامل برای بحث زیباسازی و مبلمان شهری تهیه شده است که این پکیج باید در شورای مدیران معاونت توسعه مطرح شود و اگر لازم شد به هیأت رئیسه دانشگاه تقدیم گردد تا اصلاحات لازم در مبلمان شهری دانشگاه انجام گیرد. البته این الگو از برنامه‌های شهرداری در سطح شهر و کارهای انجام شده در سایر کشورها گرفته شده است.

* لطفاً در خصوص مبلمان شهری بیشتر توضیح دهید؟

- مبلمان شهری مجموعه‌ای از فعالیت‌ها جهت بهبود فضای عمومی می‌باشد که زیباسازی، بخشی از آن بوده و بخشهای دیگر مانند اصلاح معابر، نیمکت‌ها، گذاشتن گلدان در اماکن عمومی و ... می‌باشد که باید اعتبار آن توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع و هیأت رئیسه تأمین شود.

یکی از زیر‌شاخه‌های این موضوع زیباسازی فضای سبز است. با احتساب فضای سبز مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) حدود چهارصدهزار مترمربع فضای سبز در اختیار دانشگاه می‌باشد. البته بخشی از فضای سبز هم با دانشگاه اصفهان مشترک است. آب مورد نیاز این فضای سبز از طریق لوله‌کشی از چاههایی که در اطراف سی و سه پل و بلوار ملت می‌باشد به منابع آبی دانشگاه تزریق میشود با توجه به مشکل کم‌آبی در سالهای اخیر ما تصمیم گرفتیم در فضاهای سبزی که احداث میشود سیستم آبیاری قطره‌ای را اعمال کنیم؛ مانند فضای اطراف دانشکده‌های پرستاری و مامایی، دندانپزشکی و بهداشت که به سیستم آبیاری قطره‌ای تجهیز شده است. اگر هم اعتباری جذب کنیم در سایر قسمت‌ها هم به جای روش غرقابی، آبیاری قطره‌ای را اعمال خواهیم کرد.

آبیاری در ساعات روز هم کاملاً منتفی و ساعات کار باغبانان برای آبیاری متفاوت از سایر کارکنان می‌باشد و آنها از ساعت 5 یا 6 صبح کارشان را آغاز می‌کنند. سال گذشته که مشکل کم‌آبی بیشتر بود ما شیفت شب گذاشتیم و ساعات آبیاری را با دانشگاه اصفهان در شب تقسیم می‌کردیم.

* یکی از واحدهای تحت پوشش مدیریت خدمات پشتیبانی قسمت نقلیه است که شامل بخش‌های مأموریتهای کارکنان، تردد در داخل دانشگاه و سرویس ایاب و ذهاب کارکنان. لطفا در این خصوص توضیح دهید و بفرمایید آیا نقلیه دانشجویان هم زیر نظر این واحد است؟

امور نقلیه دانشجوئی بر اساس قراردادی بین معاونت دانشجوئی‌فرهنگی و شرکت واحد اتوبوس‌رانی انجام می‌شود. البته مدیریت خدمت هم در این بخش نظارت دارد، ولی آنچه که مستقیماً زیر نظر این واحد است سرویس ایاب و ذهاب کارکنان می‌باشد که بر این اساس، قراردادی با شرکت اتوبوسرانی برای در اختیار گرفتن بهترین‌ اتوبوس‌ها بسته شده است و حتی در یکی از قراردادها برای تمدید قرارداد شرط ارائه خودروهای نو گذاشته شد که بیش از نیمی از خودروهای آنها از ماشین‌های جدید است که دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب می‌باشد.

برای ترددهای داخلی دانشگاه، بین دانشکده‌ها و بیمارستانها، 4 خودرو دولتی وجود دارد. قبلاً 17 خودروی استیجاری برای ترددهای داخلی و بیرون از دانشگاه وجود داشت که با کاهش آن‌ها به 4 دستگاه خودرو، سعی کردیم مدیریت را هدفمند نموده و خودروئی در اختیار واحد خاصی نداشته باشیم. خودروها در اختیار دفتر نقلیه دانشگاه می‌باشد و بر اساس درخواستی که به امضای مدیر هر قسمت واصل میشود در اختیار آن واحد قرار می‌گیرد و در مواردی نیز که با کمبود خودرو مواجه می‌شویم از تاکسی‌تلفنی‌ها و آژانسها استفاده می‌کنیم.

* فکر می‌کنید با این اقدام صرفه‌جوئی صورت گرفته است؟

- در تملک داشتن همه این خودروها مستلزم صرف هزینه‌های بسیار زیاد خرید، تعمیر و نگهداری، هزینه سوخت و هزینه استخدام راننده برای هر کدام می باشد. با این اقدام در همه هزینه‌های ذکر شده صرفه‌جوئی نموده‌ایم؛ همچنین با جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری یکی از زمینه‌های سوء استفاده از امکانات دولتی را اصلاح نموده‌ایم.

 به علاوه با توجه به دیجیتالی شدن سیستمهای اداری نیاز کمتری به رفت و آمد داخل سیستم اداری هست و شغل نامه‌بر و نامه‌رسان هم تقریباً حذف شده است که همه اینها صرفه‌جوئی مستقیم و غیر مستقیم در دستگاه اداری می باشد.

* آشنائی شما به قوانین و همچنین تحصیلات و توانائی‌های شخصی شما چقدر در انجام کارها به شما کمک کرده است؟

- رشته تحصیلی من با گرایش برنامه‌ریزی بود که به حتم در انجام کارها تاکنون مفید و مؤثر بوده است؛ ولی تجربه کاری من با 21 سال سابقه خدمت در مدیریت خدمات و پشتیبانی، بیشتر از همه باعث پیشبرد اهدافم شده است. به علاوه اینکه با همکارانم در تمامی امور مشورت می‌کنم.

* با توجه به اینکه تعدادی از کارکنان دانشگاه با مشکل مسکن مواجه هستند و به دلیل محدودیت خانه‌های سازمانی دانشگاه، تعداد تقاضاها بیشتر از تعداد خانه‌های سازمانی است، لطفا برای همکاران بفرمایید در دانشگاه چند خانه سازمانی وجود دارد، ملاک واگذاری این خانه‌ها به کارمندان چیست؟ چند ساله واگذار میشوند و ضوابط اختصاص آن چگونه است؟

-  دانشگاه حدود 90 خانه سازمانی در اختیار دارد که نیمی از این تعداد متعلق به اعضای هیأت علمی و نیم دیگر متعلق به سایر کارکنان است. این خانه‌ها بین پرسنل دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و معاونت‌های دانشگاه تقسیم می‌شوند. یعنی هر واحدی می‌داند چند خانه برای اعضای هیأت علمی و چند خانه برای کارکنان خود در اختیار دارد.

همچنین شاخص‌های امتیاز برای دریافت این خانه‌ها مواردی مانند سابقه کار، پست سازمانی، سمت فرد، وضعیت تأهل و ایثارگری فرد می‌باشد. زمانی که مدت استفاده هر فرد از یکی از خانه‌ها تمام می‌شود، آن واحد فرم مخصوصی را با توجه به اولویت‌ها پر کرده و با امضای مدیر واحد در بین کارکنان فاقد مسکن، توزیع می‌نماید؛ با بررسی مدارک افراد در کمیته فرعی شامل مدیر واحد، مسئول حراست واحد، مسئول کارگزینی و امور عمومی، فرد دارای بیشترین امتیاز را به مدیریت خدمات معرفی می‌کنند ما هم اقدامات لازم برای آماده‌سازی خانه مانند رنگ‌آمیزی و تعمیرات احتمالی را انجام می‌دهیم و طی قراردادی خانه را به آن فرد تحویل می‌دهیم.

* جناب آقای مهندس به نظر شما با توجه به اینکه هر سال خدمات بیمه‌های مکمل، علیرغم افزایش قیمتشان، کمتر از سال قبل می‌شود و همچنین با وجود اجرای برنامه تحول نظام سلامت، آیا گرایش و نیازی به بیمه‌های مکمل احساس می‌شود؟

- اول اینکه بیمه‌های تکمیلی کاملاً اختیاری بوده و سیستم دانشگاه هم هیچ تعهدی برای پرداخت بیمه تکمیلی کسی ندارد و این نکته کاملاً شفاف و مشخص نظر ریاست محترم دانشگاه و معاونت محترم توسعه می‌باشد و در اکثر سازمان‌ها هم به همین صورت است. بعضی از دستگاه‌ها بخشی از بیمه مکمل را از اعتبارات خاصی پرداخت می‌کنند. سال گذشته طی قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه ایران، سرانه هر نفر 27600 تومان بود که 10٪ آن را دانشگاه پرداخت می‌کرد، ولی امسال به دلیل کمبود اعتبارات این درصد پرداخت نمی‌شود.

در سال جاری برای تمدید قرارداد، با توجه به افزایش تعرفه‌های بخش پزشکی، پیشنهاد بیمه ایران سرانه 68000 تومان بود که با جلسات و رایزنی‌های مختلف با مسئولان بیمه ایران در اصفهان این مبلغ به 44000 تومان کاهش یافت. این بیمه اگرچه ممکن است در ظاهر زیاد به نظر برسد اما شامل هشت بیمه می‌شود و در بعضی قسمت‌ها سقف پرداختی هم افزایش داشته است. همچنین این نکته را بایستی مد نظر قرار دهیم که برنامه تحول سلامت شامل موارد بستری شدن بیمار می‌شود، ولی خدمات کلینیکی مانند سونوگرافی، آنژئوگرافی، اکو و مانند اینها و همچنین خرید دارو را شامل نمی‌شود، لذا با بیمه‌های تکمیلی می‌توان بخشی از هزینه آن‌ها را تأمین کرد و با توجه به افزایش تعرفه‌های بخش پزشکی فکر می‌کنم مبلغ 44000 تومان مبلغ قابل قبولی باشد.

* فناوری‌های نوین و یا در اصطلاح دیجیتالی شدن یکی از پدیده‌های این دوره است و شما در حوزه مدیریت خدمات به چه میزان از این فناوری استفاده کرده‌اید. نکات مثبت و آثار منفی و چالشهای این فناوری برای شما چیست و چه چشم‌اندازی برای آینده دارید؟

- فناوری دیجیتال قطعاً آثار منفی نداشته ... و  یکی از آثار مثبت آن شامل مواردی مانند سیستم اتوماسیون اداری می‌باشد که این سیستم در زمان مدیران قبلی خدمات و توسعه کلید خورد و روند آن همچنان ادامه دارد و با این سیستم مکاتبات اداری با سرعت بیشتری انجام میشود و موضوع نامه‌رسانی تقریباً حذف شده است. همچنین در این مدیریت نرم‌افزاری برای قراردادهای مختلف با اشخاص حقیقی و حقوقی طراحی کردیم که با توجه به گستردگی قراردادها این نرم‌افزار به گونه‌ای می‌باشد که همه رابطان قراردادهای دانشگاه و واحدهای تابعه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و قراردادها را در آن ثبت کنند و اصلاحات آن را هم وارد کنند. همچنین یک نرم‌افزار جامع اطلاعاتی و آماری از واحدهای مدیریت خدمات در دست تهیه داریم.

* شما با چند شرکت خدماتی طرف قرارداد هستید؟

- در سال گذشته ما در مجموع، برای خدمات مختلف با 1300 شخص حقیقی و حقوقی قراردادهای متفاوت داشتیم.

* لطفا در پایان در خصوص اقدامات مهم انجام شده در سال گذشته توسط آن مدیریت توضیح دهید.

- علاوه بر فعالیت‌های روزمره، می‌توانم به تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان شهید بهشتی خوانسار، تجهیز بیمارستان امام رضا(ع) که در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد و همچنین تجهیز بیمارستان جدید‌التأسیس شفا کلیشاد  به عنوان بخشی از کارهای انجام شده در یک سال گذشته اشاره کنم. همچنین جا دارد از مدیر محترم دفتر دانشگاه در تهران تشکر کنم که خصوصاً در خریدهای ارزی پیگیری مجدانه‌ای داشتند. در خصوص خرید تجهیزات پزشکی می‌توان گفت بر اساس توافقی بین معاونت محترم توسعه و معاونت محترم درمان، نیاز‌سنجی تجهیزات پزشکی به عهده معاونت درمان و تهیه آنها به عهده معاونت توسعه و مدیریت خدمات گذاشته شده است که ما کمیته فنی تجهیزات پزشکی متشکل از کارشناسان با‌سابقه این حوزه را فعال کرده‌ایم. این کمیته طی جلسات هفتگی بر نحوه خرید و کیفیت دستگاه‌های پزشکی نظارت می‌کند که جا دارد از سرکار خانم مهندس نصر و جناب آقای مهندس بکرانی به خاطر حضور فعال در این کمیته تشکر کنم. نکته دیگر اینکه در سال گذشته کلیه امور بهبود هتلینگ بیمارستانها در چهارچوب طرح تحول نظام سلامت توسط این مدیریت ساماندهی شد که این ساماندهی  شامل خرید انتقال انبارداری و توزیع امکانات است و البته فهرست مفصلی از امکانات مربوط به این بخش وجود دارد که از اواسط سال گذشته در اختیار بیمارستانها قرار گرفت و موجب افزایش رضایتمندی مردم شد.